måndag 22 september 2014

Älvpro och frön

I lördags var jag och min familj på en helt underbar älv promenad. När vi gått på älvens båda sidor så hade vi kommit upp i 9 km. Det var vackert, både själen och kroppen njöt av upplevelsen.
Idag var jag in på Ica och köpte Psyllium frön. Det lilla fröet har många bra egenskaper som hjälper mig i min viktminskning och i sundhetstänket.

Jag lägger in ett klipp från en sida som beskriver fröets egenskaper.

Psylliumfrön finns ljusa och mörka och du finner dem på vanliga välsorterade livsmedelsbutiker bland förpackade gryn, nötter och frön.

Mörkt psylliumfrö eller loppfrö som det även kallas på grund av dess färg och form, kommer från en grobladsliknande ört som växer i Medelhavet. Fröets skal är rikt på gelébildande fibrer.
Vid kontakt med vätska bildas snabbt ett geléaktigt hölje runt fröet.
I mage och tarmkanal fungerar det som bulkmedel (”laxeringsmedel”, fibrerna verkar genom att dra till sig vatten) med en naturligt laxerande effekt.
Gelet anses också ha en skyddande effekt på tarmslemhinnan.
Hela psylliumfröet går oförändrat genom kroppen.
De näringsämnen som finns i fröet, kan alltså inte tas upp och saknar därför betydelse. Det är fibrerna som är verksamma och är av betydelse. Över 45% av fröet består av gelébildande fibrer.

Detta innebär att psylliumfrö (och även HELT linfrö) inte ger våra kroppar någon nämnvärd energi (kalorier) men på ett mycket positivt sätt gör att magsäckstömningen går långsammare vilket innebär en jämnare blodsockerkurva, ett lägre GI (Glykemiskt index).
Ett smart sätt för en god tarmfunktion och en glad mage samt hjälp vid viktminskning är att ”krydda” maten med dessa ”magiska” frön.

Jag ska prova att äta Psyllium frön nu en tid så ska jag ge min åsikt om hur den fungerar för mig.

Imorgon ska jag till en fotvårdare. Skönt för fötterna ska även få en bedömning om jag får bekvämskor i detta nya län jag flyttat till. Det är skor som är anpassade till mina fötter så att eventuella fot skador kan minimeras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar