söndag 7 september 2014

Inte så strikt men jag tänker om på sikt.

Jag tycker det är skönt att jag kan vara flexibel i mitt val i hur jag intar Modifast. Som idag så ska vi vara på möte mellan 11 till ca 14. Då väljer jag att äta gröt och ägg istället för Modifast. Eftersom jag har diabetes typ 1 så är det viktigt att jag håller något sånär jämt blodsocker. Innan vi går iväg så tar jag en grov macka och lite insulin. Då kan jag äta lunch senare. På helgerna är jag också lite mer fri så jag kan äta med familjen.
Jag har valt Modifast för att jag känner mig trygg med hur mycket insulin jag ska ta och det ger ju resultat.
Jag skriver detta mest för att peppa mig själv och se hur jag tänker. Mycket av ätandet sitter ju i invanda tankemönster och jag är "tankeätare" och vanemänniska. Ibland blir jag sur på att jag är överviktig för jag är ganska noga med vad jag äter och hur mycket. Det är insulinet bl.a. som är ett tillväxthormon som skapar extra kilon. På något sätt skulle jag förstå bättre om jag mulade godispåsar och annat onyttigt...
Vissa saker väljer jag bort i mitt tänk i alla fall. Lchf  går fetbort så att säga. Jag vill inte pressa in massa fett för att gå ner i vikt det verkar inte sunt på sikt.
"Grovt ska det vara" sa en dietist till mig för många år sedan och det har fastnat. Min kvällsmacka är en riktigt grovis med solrosfrön och korn. Den ger jämnare blodsocker och fart på magen. Som pålägg väljer jag kokt ägg eller ost som inte häller påverkar sockret.
Portionerna har jag minskat på och jag övar på att tugga länge...
Anti LCHF!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar