måndag 21 maj 2012

Skriver dagbok och bra böcker

Jag har för 1 månad sedan påbörjat en kost,motion och blodsocker dagbok som jag själv har gjort med datorns hjälp. Innan jag blev inlagd på sjukhuset så påbörjade jag dagboken för att bevisa för mig själv att jag kan men även visa personalen på sjukhuset. Dietisten såg över matvalen, läkare och sjuksköterskor tittade på blodsockervärdena.
För mig är det en stor hjälp att föra dagbok över det nya jag lägger in i mitt vardagliga liv för hälsans skull. Jag har ett sundare liv i sikte!:-)
Jag har oxå lånat en bok på biblioteket.
Den läser jag och låter det sakta sjunka in för jag behöver ett nytt nyttigare tänk. Dessutom så förnyar jag mina kunskaper om diabetes som ju innebär egenvård. Diabetesteamet ger mig stöd men jag ska ju göra jobbet och leva det sunda diabeteslivet.
Jag har även beställt en GI-kokbok för att få bra recept och ideer men oxå för att Mikael ska kunna följa den när han lagar met åt oss ibland.
Jag föredrar GI mattänket före LCHF dieten. För att jag personligen inte tror på att utesluta delar från tallriksmodellen. Jag kan inte ens med tanken att häva i mig mängderav fettrika maträtter. Jag äter hellre små mängder kolhydrater av rätt sort för att det är en bra energikälla helt enkelt. Jag respekterar de som ser goda resultat av Fett dieten men jag undviker det. Jag vill äta tex bröd men jag väljer att äta ett grovt bröd med mycket fibrer och oj vad bra och jämt jag ligger i blodsockret då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar