onsdag 20 juni 2012

Anti LCHF.

Jag är anti LCHF. Det står jag för. Kolhydrater är energi. Jag behöver energi. Däremot tror jag på att det är bra att välja rätt sorts kolhydrater och i sunda mängder. Jag har tagit en text ur tidningen: Må bra.

1. Smalare med mer kolhydrater

Forskare tittade nyligen på kolhydratintag och dess effekt i en studie - och såg att de smalaste testpersonerna var de som åt mest kolhydrater – och de kraftigaste åt minst. Forskarna kom då fram till att det bästa sättet att gå ner i vikt och hålla vikten var att låta 64 procent av det dagliga kaloriintaget bestå av kolhydrater – att jämföra med vissa dieter som bara rekommenderar 30 procent.

2. Mätt snabbare – och längre

Kolhydrater med resistent stärkelse ger större mättnadskänsla än exempelvis fett och proteiner – och de håller dig även mätt under en längre tid. En studie från England visar att kvinnor som åt ett mål mat om dagen med resistent stärkelse åt i genomsnitt 150-200 färre kalorier varje dag, eftersom de blev mättare snabbare.

3. Slipp suget

Flera forskare menar att när lågkolhydratbantare börja äta fibrer och andra ”bra” kolhydrater brukar deras sug efter sötsaker eller andra onyttigheter försvinna inom bara några dagar.

4. Kontrollera blodsockret

Rätt mix av kolhydrater är det bästa sättet att hålla blodsockernivån under kontroll och hålla diabetes borta, enligt en amerikansk studie. Ät de kolhydrater du vill, men välj med fördel dem som du känner håller din blodsockernivå jämn.

5. Bränn mer fett

Kolhydrater som innehåller resistent stärkelse ökar din ämnesomsättning och kroppens naturliga fettförbrännare. När resistent stärkelse rör sig genom ditt matsmältningssystem frigörs fettsyror som ökar fettförbränningen, framför allt kring midjan.

Lista på livsmedel med resistent stärkelse:

En källa till resistent stärkelse är kokt, men avsvalnad, potatis. Även fullkornspasta och fullkornsris är bra källor. Här är exempel på annan nyttig rs-mat:
Kött:
fläskfile
lufttorkad skinka
Frukt:
banan
jordgubbar
Grönsaker:
potatis
gurka,
avokado
aubergine
soltorkade tomater
körsbärstomater
rädisor
kapris
purjolök
vitlök
gräslök
rödlök
kikärtor
svarta bönor
sallad
rucola
spenat
babyspenat
kall potatis
kronärtskocka
rödbeta
Mejeriprodukter:
yoghurt
lättmjölk
gräddfil
créme fraiche
fetaost
Fett:
olivolja
Bröd:
fullkornsbröd
fullkornsknäcke
Smaksättare:
vinäger
fransk senap
pesto
balsamvinäger
salt
peppar
curry
citronsaft
sesampasta
Övrigt:
ägg
nötter
hummus
Källor: The Carb Lovers Diet, Health.com, Paulun.se, Dietguiden.se

1 kommentar:

  1. Känns som ett upplyft att äntligen få läsa ännu en artikel om bra kolhydrater i sund mängd är en god väg till hälsa - något som många LCHFanhänger ställer sig emot med hela sin livskraft verkar det som... själv har jag blivit "övertalad" att ge lchf både en och två chanser just för att det är sååå himla BRA enligt alla idag känns det som :P. Men min kropp och särskilt inte mitt sinne funkar inte med lchf!!! Oavsett hur jag gjort, vilka protein och fettkällor jag levt på så har det hela liksom hellre gjort mig sur, grinig och slö i kropp och skalle och riktigt anti träning just för att jag inte haft energi! Något som många hävdar är helt fel effekt av lchf... men de kan köra upp sin lchf kärlek någonstans enligt mig. Nä, jag mår mycket bättre med en stor portion kolhydrater till mitt köttbit!

    SvaraRadera