fredag 1 juni 2012

Tankar runt godissug

Jag tänkte ofta ut vilket godis jag skulle köpa och jag såg fram emot det. Jag tänkte inte så mycket på hur det skulle påverka blodsockret eller om det skulle öka på vikten. Ibland var det för att trösta mig eller bara för att det är gott. Nu kan jag skriva att det var så därför att nu ser det annorlunda ut.
Jag ser fördelar med att inte äta godis.
- Jag är piggare
- Jag ligger mycket bättre i blodsockret
- Jag har gått ner i vikt
- Jag får pengar över till annat
- Jag vet att jag klarar av det
- Jag tillåter mig själv att vara ledsen eller arg.

Jag tänkte i början att jag måste ha ett alternativ så jag köpte naturgodis och åt allt i påsen i ett svep.
Nu köper jag nötter och lägger i en skål som står i ett skåp. Ur den tar jag lite då och då. Det funkar faktiskt riktigt bra. Om jag provar äta någonting sött så blir det så otroligt sött i m unnen så det nästan inte är gott.

Det jag unnar mig i dessa dagar är en kaka till fikat på helgerna. Jag citerar en man " Det får inte bli för trist med ett sundare liv"

Det funkar fint och jag kan ändå ha fina blodsockervärden.

Det har även hänt att jag unnat mig lite chips en fredagkväll. Men jag försöker hitta nyttigare alternativ.

Min dietist sa" Det är ok att falla tillbaka i gamla vanor, men då kan man resa sig igen och fortsätta med dom nya sundare vanorna."

Jag tar en dag i taget, ibland en halv dag i taget. När jag vill tröstäta så ber jag Gud om tröst istället. Det funkar för det mesta.

Jag har ett sundare liv i sikte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar