lördag 25 augusti 2012

Surdegsbröd

jag har läst någonstans att surdegsbröd ska vara bra för diabetiker. Så jag satte en surdeg som jag pysslade om i 4 dagar. Nu står degen och jäser. Jag tycker att det var omständigt med surdeg. Så jag kommer inte fortsätta med just hembakat surdegsbröd. Men däremot så kommer jag att fortsätta baka matbröd med hela korn som korngryn, rågkross, vetekross m.m
Bröd med hela korn ger bra blodsockersvar har jag märkt nu när jag tar blodsocker tester regelbundet och skriver upp dagligen vad jag äter.
Jag vet inte hur länge jag ska skriva dagbok men just nu så är det ett värdefullt sätt för mig att hålla koll och gå ner i vikt.
Jag ligger fortfarande lågt på morgonen så nu ska jag prova i några dagar att ta Levemiret (basinsulin) till middagen istället för 20:00. Hoppas det hjälper annars så hör jag av mig till min diabetessköterska som är ett gott stöd.

20 g jäst
4 dl vatten
2 dl surdeg
1 tsk salt
1 msk honung
3 dl havregryn
3 dl fint rågmjöl
3 dl vetemjöl
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt surdeg, honung och salt. Rör i havregryn, rågmjöl och så mycket vetemjöl som behövs för att degen precis ska lämna bunkens kanter. Låt jäsa en timme under duk. Arbeta degen på mjölat bakbord. Dela upp den i tre delar och kavla ut varje del – ungefär en centimeter tjock. Stansa ut fyrkanter med hjälp av ett burklock eller skär efter en pappersmall (jag gör mina knappt en decimeter breda). Lägg på plåt med bakplåtspapper och jäs ytterligare en timme under duk. Pensla med vatten och smula över havregryn. Grädda i 250 grader i cirka 10 minuter.


Läs mer: http://sotasaker.com/nyttiga-tekakor/#ixzz24XRVITer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar