måndag 1 oktober 2012

Gympass.

Jag är så tacksam för att jag får gå på sjukgymnastikens gymsal. Det känns skönt att ha stödet från min sjukgymnast fast jag ändå är självständig i mitt gymmande. Jag har ett träningsprogram som är anpassad just för mig. Pga diabetesaxel och värk i olika delar av kroppen så har vi satt ihop ett pass som passar mig. Jag har märkt en skillnad i kroppen redan nu. Dessutom så har jag fått kroppskännedom vilket oxå är stärkande. Min sjukgymnast påpekade att jag sträcker för mycket på knäna i stående ställning om jag "knäar" en aning så belastas inte knäna så mycket. Jag har värk på insidan av knäna. Jag har även fått tubigrip som ska hålla om knäna och värma dom. Det känns bra.
En annan åtgärd jag gjort är att använda stödstrumpor så ofta som möjligt. Det ger bättre cirkulation och det samlas inte vätska i fötterna och vristerna.
Jag har vissa höftstärkande övningar som jag gör hemma för att jag inte kan tänka mig göra dom offenligt. Det är ju bra att jag själv får bestämma vad jag gör och inte gör i den ibland tokfyllda gymsalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar